O śmigle. Śmigło wyprodukowane w fabryce Szomańskiego w Warszawie. Śmigło znajduje się w zbiorach prywatnych. Wyprodukowane zostało w marcu 1937 r. i nosi nr seryjny 8863.
Budowa śmigła. Śmigło złożone z dziewięciu warstw drewna jesionowego. Średnica śmigła wynosi 260 cm, skok 1262 – 1640 mm. Krawędź natarcia okuta blachą. Powierzchnia śmigła zabezpieczona jest czarnym lakierem Tonkilaque. Na śmigle zachowały się obie kalkomanie ze znakiem wytwórni Szomańskiego oraz pojedyncza kalkomania Tonkilaque.
Samolot i silnik. Śmigło przeznaczone do dziewięciocylindrowego silnika Wright J5b Whirlwind. Silnik o pojemności 12,9 L osiągał moc nominalną 220 KM, przy 1800 obr./min. Śmigło stosowano w wojskowych samolotach szkolnych typu PWS-16 bis.
Literatura:
Andrzej Glass: ” Polskie konstrukcje lotnicze t. 1″
Reklama z epoki. Szomański, 1927
Reklama z epoki. Szomański, 1930s.