Szomański Warszawa, Leo 135

O śmigle. Śmigło wyprodukowane w polskich zakładach Włodzimierza Szomańskiego. Śmigło wypożyczone do Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie (październik 2017) z muzeum MDLot w Pucku. Kalkomanie uszkodzone, w świetnym stanie zachowała się warstwa Tonkilaque. 

Budowa śmigła. Śmigło zbudowane z 8 warstw drewna jesionowego. Na długości około 500 mm krawędź natarcia oraz końcówka okute blachą mosiężną (nietypowo – zapewne ze względu na morskie przeznaczenie). Śmigło pokryte czarną laką Tonkilaque.

Samolot i Silnik. Śmigło od jednego użytkowanych w Polsce samolotów Leo 135. Śmigło zamontowane do silnika Hispano Suiza o mocy 180 KM.

Literatura:

  1. Andrzej  Morgała „Samoloty wojskowe w Polsce 1924 – 1939” Bellona 2003

Reklama z epoki. Silnik Hispano Suize, Lata 30. XX wieku.

Reklama z epoki. Szomański.