Szomański, PWS-10

O śmigle. Śmigło wyprodukowane w zakładach W. Szomański. W momencie pozyskania od Marka Wojenki śmigło było przygotowane jako „kopyto” do zdjęcia formy laminatowej. Śmigło zostało poddane procesowi restauracji. Pozostawiono oryginalne, niezamalowane numery, jako że po wcześniejszym przeszlifowaniu głębokość wybicia została zredukowana do zera. Śmigło ponownie odmalowane, dodano repliki kalkomanii IKAR i TONKILAQE VARSOVIE. Obecnie w kolekcji prywatnej (2019).

Konstrukcja. Śmigło złożone z 11 lameli jesionowych, końcówki zabezpieczone okuciami (aluminium 1 mm). Oryginalnie śmigło pokryte było warstwą Tonkilaque.

Samolot i silnik. Śmigło zostało wykonane w momencie rozpoczęcia produkcji serii 80 samolotów PWS-10, tak więc było zabudowane zapewne na jednym z pierwszych egzemplarzy serii (numery samolotu 5.1 w górę). Na chwilę obecną jest to jedyne znane śmigło z tego samolotu i możliwe, że również jedyna zachowana część z tego typu samolotu. Śmigło było napędzane przez silnik Lorraine Dietrich 12eb o mocy 450 KM.

 

Literatura:

TBiU 157, Tomasz Syga „Samolot mysliwski PWS 10”

Reklama z epoki. Szomański.

Reklama z epoki. Klej Certus.