WZP Bielsko Le Rhone 80 KM

O śmigle, Śmigło zostało wyprodukowane przez  Wapienickie Zakłady Przemysłowe w Bielsku. Śmigło jest przechowywane w magazynach Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie.

Budowa śmigła, Śmigło złożone jest z klejonych warstw drewna (prawdopodnie jesionu). Krawędź natarcia jest zabezpieczona jest okucim mosiężnym. Śmigło pokryte jest warstwą laki Tonkilaque naniesionej najprawdopodobniej w zakładach Włodzimierza Szomańskiego. Dlatego na śmigle naniesione są kalkomanie Integrale Warszawa (zachowane w złym stanie).

Samolot i silnik, Oznaczenia na śmigle wskazują na popularny silnik rotacyjny Le Rhone 80 KM stosowany na wielu samolotach. Jedną z wielu możliwosci jest samolot szkolny Morane-Saulnier AR-35EP2.

Literatura:

Samoloty wojskowe w Polsce 1924 – 1939, A. Morgała, Warszawa 2003

Reklama z epoki. Szomański, lata 1930.

Reklama z epoki. l. O. P. P.  lata 1930.