WSK, M-11D Polikarpow Po-2

O śmigle. Śmigło wyprodukowane w 1951 r. w Wytwórni Sprzętu Komunikacyjnego w Warszawie. Śmigło, znajduje się w kolekcji prywatnej.

Budowa śmigła. Śmigło złożone z ośmiu warstw drewna jesionowego. Średnica śmigła wynosi 240 cm, skok 119 lub 149 cm (niewyraźne oznakowanie). Krawędź natarcia okuta blachą mosiężną. Powierzchnia śmigła zabezpieczona jest płótnem i pokryta oliwkowym lakierem. Ciekawostką jest fakt pokrycia płótna dodatkową warstwą wykonaną z sowieckich gazet! Na śmigle namalowany jest znak wytwórni WSK.

Samolot i silnik. Śmigło przeznaczone do sowieckiego pięciocylindrowego silnika M-11D, produkowanego na licencji przez zakłady WSK Rzeszów. Silnik o pojemności 8,6 L osiągał moc startową 130 KM, przy 1760 obr./min. Silnik napędzał liczne samoloty produkowane i użytkowane w Polsce: Po-2, CSS-13, Junak-2, Junak-3, a także mniej znane jak S-4 Kania.

Literatura:

  1. A. Glass, „Konstrukcje lotnicze polski ludowej”

WSK logo, lata 50-teXX wieku

Reklama z epoki. WSK Świdnik, lata 70-te XX wieku.