Szomański Wright 200 KM, Fokker FVII

O śmigle. Śmigło wyprodukowane w polskich zakładach Szomański w Warszawie. Śmigło jest obecnie prezentowane w Sali Tradycji Polskich Linii Lotniczych LOT (2014).

Budowa śmigła. Śmigło zapewne klejone z kilku  warstw drewna. Część  środkową stanowi integralna stożkowa owiewka, na której naniesiono oznaczenia śmigła. Na znacznej części krawędzi natarcia oraz na końcówce okute blachą (mosiężną?), śmigło pokryte warstwą czarnego laku Tonkilaque.

Samolot i silnik. Śmigło według oznaczenia było napędzane silnikiem 200 konnym Wright (Whirlwind). Mogło być przeznaczone na wyposażenie pierwotne lub, co bardziej prawdopodobne jako śmigło zamienne do jednego z Fokkerów F VIIm3 wyprodukowanych licencyjnie przez firmę Plage & Laśkiewicz z Lublina. Brak informacji, czy pochodzi od jednego z Fokkerów używanych w PLL LOT czy też z Fokkera FVII lotnictwa wojskowego

Literatur:

  1. Mariusz Wojciech Majewski, „Przemysł Lotniczy w Lublinie 1919-1939”, Z. P. Grupa 2009

Reklama z epoki. Szomański

Reklama z epoki. Wright, Wrzesień 1933.