O śmigle. Śmigło wyprodukowane w polskich zakładach Szomański w Warszawie. Śmigło jest obecnie prezentowane w Sali Tradycji Polskich Linii Lotniczych LOT (2014).
Budowa śmigła. Śmigło zapewne klejone z kilku warstw drewna. Część środkową stanowi integralna stożkowa owiewka, na której naniesiono oznaczenia śmigła. Na znacznej części krawędzi natarcia oraz na końcówce okute blachą (mosiężną?), śmigło pokryte warstwą czarnego laku Tonkilaque.
Samolot i silnik. Śmigło według oznaczenia było napędzane silnikiem 200 konnym Wright (Whirlwind). Mogło być przeznaczone na wyposażenie pierwotne lub, co bardziej prawdopodobne jako śmigło zamienne do jednego z Fokkerów F VIIm3 wyprodukowanych licencyjnie przez firmę Plage & Laśkiewicz z Lublina. Brak informacji, czy pochodzi od jednego z Fokkerów używanych w PLL LOT czy też z Fokkera FVII lotnictwa wojskowego
Literatur:
- Mariusz Wojciech Majewski, „Przemysł Lotniczy w Lublinie 1919-1939”, Z. P. Grupa 2009
Reklama z epoki. Szomański
Reklama z epoki. Wright, Wrzesień 1933.