Szomański Skoda-Wright Whirlwind 220 KM

O śmigle. Śmigło wyprodukowane w fabryce Szomańskiego w Warszawie. Śmigło znajduje się w zbiorach prywatnych. Wyprodukowane zostało w czerwcu 1934 r. i nosi nr seryjny 5587. Charakterystyczny obrys wskazuje, iż jest to śmigło Szomański-Hamilton 658.

Budowa śmigła. Śmigło złożone z dziewięciu warstw drewna jesionowego. Średnica śmigła wynosi 270 cm, oznaczenia skoku są nieczytelne. Krawędź natarcia okuta blachą. Powierzchnia śmigła zabezpieczona jest czarnym lakierem Tonkilaque. Na śmigle brak jest kalkomanii ze znakiem wytwórni Szomańskiego oraz kalkomanii Tonkilaque.

Samolot i silnik.Śmigło przeznaczone do dziewięciocylindrowego silnika Skoda-Wright J5Ab Whirlwind. Silnik o pojemności 12,9 L osiągał moc nominalną 220 KM, przy 1800 obr./min. Śmigło stosowano w wojskowych samolotach towarzyszących typu Lublin R-XIII.

Literatura:

Andrzej Glass: „Lublin R XIII”

Reklama z epoki. Polskie Zakłady Skody. Lata 30-te XX wieku.

Reklama z epoki. Szomański. Lata 30-te XX wieku.