Schwarz, silnik Zündap, samolot Stromer

O śmigle. Śmigło zostało wyprodukowane w zakładach Schwarz, jedno ze śmigieł tego producenta przeznaczona dla silników o małej mocy. Zachowała się jedna oryginalna kalkomania. Śmigło posiada metalową tabliczkę znamionową, charakterystyczną dla lekkich konstrukcji Schwarza z tego okresu.

Budowa śmigła. Śmigło drewniane, pokryte płótnem. Śmigło z mosiężnymi okuciami na krawędziach natarcia na długości około 590 mm (średnicy zewnętrznej), z zalaminowaną siatką mosiężną.

Samolot i Silnik. Śmigło współpracowało z silnikiem Zündapp (Zündapp to znany niemiecki producent motocykli z tego okresu). Śmigło przeznaczone do jednego z samolotów konstruktora Hansa Güntera Möllera o nazwie Stromer.  Samolot montowany był najprawdopodobniej w 1939 roku w Grunau (Jeżowie). Rysunku, ani zdjęcia lekkiego samolotu Stromer nie udało się odnaleźć. Dlatego prezentujemy rysunki podobnych konstrukcji Möllera: 3v3 Stomo i 3V11 Stürmer.

 

Sturmer - Temperolus

Literatura:

    1. Polskie Skrzydła nr 8, A. Morgała, W. Sankowski, wyd. Stratus.
    2. Lotnictwo z szachownicą nr 28.

Reklama z epoki. Aviatik

INSTRUCTOR Movie Advert.