O śmigle. Śmigło wyprodukowane prawdopodobnie przez firmę RATIER, Francja. Posiada ono bowiem charakterystyczne dla producenta oznaczenie serii, na czole piasty jest również charakterystycznie szeroko rozstrzelona data: 7 – 8 – 26 (8), a także oznaczenie kontroli jakości – BC wpisane w sześciokąt – Bureau de Contrôle. Śmigło znalezione w okolicach Dęblina, obecnie w zbiorach prywatnych.
Budowa śmigła. Śmigło złożone z jedenastu lameli drewna jesionowego. Śmigło okute (okucia aluminiowe), w całości pokryte warstwą wierzchnią laku Tonkilaque.
Samolot i silnik. Do Polski trafiło zapewne wraz z jednym z samolotów Potez 27 zakupionych przez Polskę w okresie międzywojennym. Śmigło napędzało 12-cio cylindrowy rzędowy silnik LORRAINE DIETRICH 12 Db o mocy 400 KM (298 kW), chłodzony cieczą.
Literatura:
Reklama z epoki. Ratier, 1939.
Reklama z epoki. Ratier, 1924.