Levasseur, Lublin R VIII

Opis

Producent (typ): Pierre Levasseur, Francja
Nr śmigła: 4316
Data produkcji: 1932
Skok:
Średnica: 4240 mm
Silnik:
Kraj pochodzenia: Francja
Zastosowanie: Lublin R VIII ter,

O śmigle. Śmigło wyprodukowane przez firmę Levasseur company we Francji. Po   wydobyciu z dna Zatoki Puckiej przez Jacka Dzienisiuka, oraz sporym zamieszaniu związanym z tym wydarzeniem, śmigło trafiło Muzeum MDLot w Pucku. W 1921 wypożyczone do MSP Dęblin, skąd pochodzi część zdjęć. Fragmenty oryginalnego pokrycia zostały niestety usunięte, śmigło zostało wypolerowane.

Budowa śmigła. śmigło w formie odkuwki duraluminowej.

Samolot i silnik. Współpraca firmy Plage Laśkiewicz z firmą Levasseur jest dobrze udokumentowana. W 1932r. zapadła decyzja o zbudowaniu wersji pływakowej samolotu Lublin R VIII, z tego okresu musi pochodzić też zamówienie na to śmigło. Samolot, którego szczątki zostały znaleziony napędzany był silnikiem Hispano Suiza12Lb o mocy 650 KM. Źródła wskazują na to, iż był to samolot oznaczony numerem 803 (inne podają 802).

Literatura:

  1. Samoloty Wojskowe w Polsce 1924-1939. Andrzej Morgała, Bellona 2014
  2. Historyczna sensacja i awantura o samolot z dna zatoki. 'To piractwo archeologiczne’ (wyborcza.pl)

Reklama z epoki. Hamilton Standard, 1932

Reklama z epoki. Skoda, producent silników Hispano Suiza. Lata 30-te XX wieku.