Firma została założona jako Rotol Airscrews 13-go Maja 1937 przez firmy Rolls-Royce i Bristol Engines. Celem firmy było przejęcie diałalności „śmiglarskiej”, jako że rynek był zbyt mały na dwóch graczy. Nazwa firmy to zlepek początkowych i końcowych liter nazw obu firm:”ROlls-Royce” i „BrisTOL„.Prowizorycznie produkcją podjęto na ulicy Llanthony Road w Gloucester, ale jużpod koniec 1937 roku przeniesiono ją do nowej fabryki w Staverton. Śmigła Rotol zawsze były uważane za jedne z najlepszych – mając zastosowanie w takich ikonach lotnictwa jak Hawker Hurricane, Supermarine Spitfire, i wielu innych samolotach tego okresu. Przed końcem wojny jako pierwszy producent wprowadziło 5 łopatowe śmigło. W 1943 firma zmieniła nazwę z Rotol Airscrews Limited na Rotol Limited. W trakcie IIWŚ firma przejęł następujące zakłady: Worcester (śmigła stałoobrotowe), Frome (Produkcja precyzyjna i wykończeniowa), Ossett i Trafford Park (łopaty drewniane) oraz Kilmarnock (śmigła sterowane elektrycznie).
Rotol wyprodukował w sumie imponującą liczbę śmigieł: 30,000 przeznaczonych do samolotów Hurricane i Spitfire w wersji 3-, 4,- 5- łopatowej.
W trakcie IIWŚ śmigła produkowano w tzw. technologii Jablo (Klejone przekładkowo Świerk lub Jodła Douglas) pokryte materiałem zwanym Rotoloid, okute mosiężnymi nakładkami na krawędzi natarcia.
Do końca wolny wyprodukowano razem 100,000 śmigieł, których użyto na około 60 typach samolotów i 40 prototypach.
W1952 Rotol nabył firmę brytyjską Messier Limited, specjalizującą się w produkcji hydrauliki i podwozi lotniczych.
W 1954 Rotol wprowadził na rynek śmigło R130 do samolotu Vickers Viscount napędzanego przez silnik turbośmigłowy Rolls-Royce Dart Mk. 510 . Śmigło R130 sterowane elektrycznie oraz prosto zakończonymio śmigłami w odlewów aluminiowych było odejściem od technologii kompozytowej i hydraulicznie starowanych śmigieł z okresu IIWŚ. Cienkie prostokątne łopaty zostaly zaprojektowane żeby przenosić sporą moc zamieniając ją na ciąg. Rozwiązanie sterowania elektrycznego pochodziło jeszcze z 1937 roku, kiedy to Rotol zakupił licencję od amerykańskiego Curtiss Electric.
Produkcję śmigieł kontynuowano do samolotów Convair 600/640, Handley Page Herald, Armstrong Whitworth Argosy, Grumman Gulfstream I, NAMC YS-11A, Fokker F27 Friendship, oraz Hawker Siddeley 748, dodając później również Saab’a 340.
Śmigło wystawione w Smithsonian National Air and Space Museum, Boeing Aviation Hangar – Steven F. Udvar-Hazy Centrum w Chantilly, VA (2019).
w 1968, firma wprowadziły śmigła w technologii z włókniny szklanej, następnie zastąpionej tkaniną węglową. Rozwiązanie to stało się niezwykle popularne w nadchodzących latach.
Zakres produkcyjny firmy był bardzo duży, oprócz śmigieł do samolotów produkowano np. 6-łopatowe olbrzymie śmigła kompozytowe SRN 6 do poduszkowców, śmigła turbin RAT (zasilania awaryjnego), czy turbiny do silnikowych upustów powietrza.
Po serii zmian właścicielskich originalny zakład Dowty Rotol w Staverton jest obecnie własnością grupy Safran, operating działając jako część zakładu Messier-Bugatti-Dowty. Produkcja śmigieł została przeniesiona kilkaset metrów, kiedy firmę podzielono na początki lat 90-tych XX wieku. Od 16 stycznia2007, Dowty Propellers stało się częścią GE Aviation Systems.
Pożar z 5 lutego 2015, zakładów Dowty Staverton spowodował poważne uszkodzenia 80% budynków firmy, zniszczył też główną linię produkcyjną . Zakład w Vantage Point Business Village w Mitcheldean, Gloucestershire, został wybrany jako zastępczy.
Dużo więcej na temat zakładu w Gloucester, wliczając informacje o rozkładzie zakładu, jego historii itp można przeczytać na stronie The Dowty Heritage Page,
Reklama z epoki. Rotol Airscrew.
Reklama z epoki innych wytwórców śmigieł.