O śmigle. Śmigło wyprodukowane w polskich zakładach WSK 4 (WSK Warszawa); kopia amerykańskiego śmigła Sensenich. Jego numer wskazuje na datę produkcji 1950/1951, krótko po przeniesieniu produkcji z Łodzi. Śmigło w zbiorach Muzeum Narodowego Rolnictwa w Szreniawie (2023). Podziękowania za udostępnienie dla Dr. Mariusza Niestrawskiego!
Budowa śmigła. Śmigło złożone z pięciu warstw drewna jesionowego. Na długości około 600 mm krawędzi natarcia oraz końcówce okute blachą mosiężną, na końcówce o długości ca 310 mm oklejone płótnem i pomalowane.
Samolot i Silnik. Śmigło „zamienne” od jednego ze stosowanych w Polsce samolotów Piper L4 Cub, pochodzących z amerykańskiego demobilu, zakupionych po II Wojnie Światowej. Śmigło zamontowane do 4-o cylindrowego silnika Continental A-65-8 w układzie „bokser” o pojemności 2,8 l.
Literatura:
- Samolot Wielozadaniowy Piper L4 Cub, Benedykt Kempski Warszawa 1989, TBIU 130,
- Polish Wings 5, Ex USAAF Aircraft, Andrzej Morgała, Stratus,
- 2011,Łódzkie Samoloty Inż. Sołtyka, Edward Kocent – Zieliński, ZP Grupa, 2010,
Logo WSK.
Reklama z epoki. Sensenich 1946.