WSK Piper L-4 (2)

Opis

Producent (typ): WSK
Nr śmigła: 297
Data produkcji: 1950
Skok:
Średnica: 1860
Silnik: Continental A 65
Kraj pochodzenia: Polska
Zastosowanie: Piper L4 Cub,

O śmigle. Śmigło wyprodukowane w polskich zakładach WSK 4 (WSK Warszawa);  kopia amerykańskiego śmigła Sensenich. Jego numer wskazuje na datę produkcji 1950/1951, krótko po przeniesieniu produkcji z Łodzi. Śmigło w zbiorach Muzeum Narodowego Rolnictwa w Szreniawie (2023). Podziękowania za udostępnienie dla Dr. Mariusza Niestrawskiego!

Budowa śmigła. Śmigło złożone z pięciu warstw drewna jesionowego. Na długości około 600 mm krawędzi natarcia oraz końcówce okute blachą mosiężną, na końcówce o długości ca 310 mm oklejone płótnem i pomalowane.

Samolot i Silnik. Śmigło „zamienne” od jednego ze stosowanych w Polsce samolotów Piper L4 Cub, pochodzących z amerykańskiego demobilu, zakupionych po II Wojnie Światowej. Śmigło zamontowane do 4-o cylindrowego silnika Continental A-65-8 w układzie „bokser” o pojemności 2,8 l.

Literatura:

  1. Samolot Wielozadaniowy Piper L4 Cub, Benedykt Kempski Warszawa 1989, TBIU 130,
  2. Polish Wings 5, Ex USAAF Aircraft, Andrzej Morgała, Stratus,
  3. 2011,Łódzkie Samoloty Inż. Sołtyka, Edward Kocent – Zieliński, ZP Grupa, 2010,

Logo WSK.

Reklama z epoki. Sensenich 1946.