O śmigle, Śmigło wyprodukowane w fabryce Szomańskiego w Warszawie. Śmigło, właściwie jedna łopata wraz całą piastą, znajduje się w zbiorach Muzeum Armii Poznań w Poznaniu.
Budowa śmigła, Śmigło złożone z siedmiu warstw drewna jesionowego. Średnica śmigła wynosi 183 cm, skok 123 -129 cm. Krawędź natarcia okuta blachą. Powierzchnia śmigła zabezpieczona jest czarnym lakierem Tonkilaque. Na śmigle umieszczona jest kalkomania ze znakiem wytwórni Szomańskiego. Zachowała się również pozostałość kalkomanii Tonkilaque.
Samolot i śmigło, Śmigło przeznaczone do angielskiego pięciocylindrowego silnika Genet, produkowanego przez zakłady Armstrong Siddeley. Silnik o pojemności 4,12 L osiągał moc 80 KM, przy 2200 obr./min. W Polsce używany był w małych samolotach sportowych jak np. RWD-3.
Literatura:
- Andrzej Glass: “Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”,
Reklama z epoki. Szomański, lata 1930.
Reklama z epoki. Linie lotnicze Lot, lata 1930.
Reklama z epoki. Certus, 1939.