O śmigle. Śmigło wyprodukowane najprawdopodobniej w polskich zakładach Plage Laśkiewicz w Lublinie. Obecnie nie posiada żadnych napisów. Śmigło w kolekcji prywatnej, centralna Polska (2012).
Budowa śmigła. Śmigło złożone z 10 warstw drewna jesionowego. Na długości około 600 mm krawędź natarcia oraz końcówka okute blachą aluminiową. Oryginalnie śmigło mogło być pokryte czarnym lakierem.
Samolot i Silnik. Najprawdopodobniej śmigło od jednego z licencyjnie produkowanych w Polsce samolotów Potez XXV Śmigło zamontowane do 12-to cylindrowego silnika rzędowego Lorraine – Dietrich 12 Eb o pojemności 24,4 l, również zapewne licencyjnie wyprodukowanego w polskich zakładach Skoda.
Śmigło z historią w tle. Śmigło przechowywane jest do dziś (2012) jako pamiątka po tragicznym wypadku Stanisława Dolara. Według rodziny, śmigło podarowane przez pracowników firmy Plage & Laśkiewicz.
DOLAR STANISŁAW
(.1910 – 08.08.1938)
Fragmenty biogramu Stanisława Dolara. Urodził się w 1910 roku w Nałęczowie pow. Puławy. Po ukończeniu szkoły pracował w firmie Plage & Laśkiewicz w Lublinie (wytwórnia lotnicza). Przed powołaniem do wojska szkolenie motorowe w składzie Przysposobienia Wojskowego Lotniczego na lotnisku Lublinek k/Łodzi. Jako podstawowo wyszkolony pilot ochotniczo zgłasza się do odbycia służby wojskowej, którą pełnił w 6 PL Lwów. Po odbytym szkoleniu rekruckim i szkoleniu pilotażowym w Eskadrze Treningowej 6 PL odbywał służbę jako pilot. 19.03.1933 roku nadanie na czas służby w wojskach lotniczych Tytułu i Odznaki Pilota (Zarządzenie MSWojsk ogłoszone w Dzienniku Personalnym MSWoj nr 4/33 z dnia 19.03.1933 roku). W międzyczasie awansowany do stopnia kaprala. W 1935 roku zwolniony ze służby do rezerwy. Jako pilot w rezerwie (kpr. rez. pil.) odbywał loty ćwiczebne w 5 PL Lida. W 1936 roku ponownie powołany do lotnictwa, tym razem do 5 PL Lida. Pełnił w nim między innymi funkcję instruktora pilotażu w składzie Eskadry Treningowej 5 PL Lida.
Podczas lotów Eskadry Treningowej na poligonie Pohulanka w dniu 08.08.1938 roku wystartował do lotu pokazowego na samolocie PWS-18 (jako pasażer brał udział w locie kpt. geograf Bolesław Sass). Podczas wykonywania akrobacji odpina się pas bezpieczeństwa i kpr. pil. Stanisław Dolar wypada z kabiny, ginie uderzony płozą samolotu. Niesterowany PWS z pasażerem w kabinie w korkociągu uderza w ziemię. Kpt. geograf Bolesław Sass ginie w szczątkach maszyny.
Pochowany na cmentarzu wojskowym w Lublinie.
References:
1. Przemysł Lotniczy w Lublinie, Mariusz Wojciech Majewski, ZP Grupa, 2009
2. Biography Source: Interenet, Remigiusz Gadacz, myśliwcy.pl
3. https://niebieskaeskadra.pl/?control=8&id=3009
Reklama z epoki.