O śmigle. Śmigło wyprodukowane w warszawskich (Pola Mokotowskie) zakładach CZL. Śmigło z doskonale zachowanymi oznaczeniami: kalkomaniami CZL, oznaczeniem silnika, średnicy, skoku, numerem śmigła i zapewne numerem serii (zamówienia). Niestety zakłady CZL nie oznaczały daty, możemy jedynie przypuszczać, iż powstało najprawdopodobniej w latach 1921-1924. W latach 70-tych trafiło w ręce kolekcjonera i lotnika Andrzeja Perzyny (Aeroklub Łódzki). Od 2018 stanowi fragment kolekcji prywatnej, Obecnie eksponowane jest w Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie (2021).
Budowa śmigła. Śmigło złożone z 7 warstw drewna jesionowego (grubość lameli to ok 20.5mm). Śmigło nieokute, pokryte w całości lakierem bezbarwnym.
Samolot i Silnik. Śmigło od jednego z użytkowanych w Polsce samolotów Ansaldo A1 Balilla, przeznaczone do współpracy z 6-cylindrowym jednorzędowym silnikiem SPA 6 o mocy 220 KM produkowanym we Włoszech przez zakłady Società Piemontese Automobili. Pojemność skokowa silnika to ok. 14,6 litra, masa ok. 240 kg, stopień sprężania 5,2
Literatura:
Foto Poniżej: Śmigło na swoim miejscu! Prezentowane na silniku SPA wypożyczonym z Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie, Dęblin, 2020. Orginalne rysunki samolotu Ansaldo A1 Balilla w tle zdjęcia.
Instrukcja silnika SPA.
Reklama z epoki, Historia Eskadry Kościuszkowskiej, 1933.
Logo firmy PLAGE & LAŚKIEWICZ.