O śmigle. Śmigło zostało wyprodukowane we wrześniu 1942r. przez jeden z zakładów Dowty Rotol, znajdujący się w okolicach Manchesteru.
Śmigło zostało zakupione najprawdopodobniej w połowie lat 70tych w Duxford przez brytyjskiego entuzjastę z Orpington UK. Następnię w rękach francuskiego kolekcjonera, który sprzedał śmigło ponownie we wrześniu 2009 na giełdzie zorganizowanej na lotnisku Le Bourget. Obecnie w prywatnych zbiorach w Polsce, udostępnione MSP w Dęblinie (2021).
Budowa śmigła. Śmigło o strukturze określanej przez producenta „Jablo” (konstrukcja przekładkowa Świerku lub jodły „Douglas”) pokryta tworzywem o nazwie Rotoloid z okuciem mosiężnym na krawędzi natarcia (zewnętrzne 1010mm). Łopata ma 1604 mm długości.
Samolot i silnik. Łopata była wykorzystywana do trzyłopatowych śmigieł typu RS5/3 i RS 5/11, używanych na samolotach Hurricanes Mk. I, II, IV. Innym producentem śmigieł dla tych samolotów był Hamilton Standard
References:
- Typy Broni i Uzbrojenia, Samolot myśliwski Hurricane Mk. I, Adam Jońca, Warszawa 1978.
Reklama z epoki. Rotol, lata 40-te XX wieku
Reklama z epoki. Airscrew, 1933.
Reklama z epoki. Hamilton Standard 1933.